lesotho en meer - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Hilly - WaarBenJij.nu lesotho en meer - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Hilly - WaarBenJij.nu

lesotho en meer

Blijf op de hoogte en volg Hilly

08 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

lieve allemaal,

Het is al even geleden dat jullie op deze manier iets van mij vernemen, gelukkig is er facebook en zodra ik internet had heb ik daar wel foto's opgezet.
Dat was dan soms in een restaurant of op een locatie waar beperkt internet was, tekort tijd om een heel verhaal te schrijven maar wel om wat op facebook te zetten
Momenteel zit ik in het tsitsikamma National park aan de indische oceaan in weer een fantastische locatie. vanuit mijn kamer kijk ik uit op de oceaan waar in de verte je af en toe een walvis staart ziet.
Vannacht was het erg slecht weer, de storm en regen beukte rond om het huisje maar ja in Afrika zijn ze er erg blij mee, het is tot nu toe te droog gebleven, maar laat ik proberen verder te gaan waar ik de vorige keer ben gebleven.

Vanuit Sint lucia zijn we naar de Drakensbergen gegaan, daar hebben we een rustdag gehad en alleen wat gewandeld op de berg.

De volgende dag zijn we om 4 uur 's morgens in de regen en de mist vertrokken richting Lesotho en wat een rit was dat. Om 5 uur 's morgens zijn we vertrokken
Tussen 5 en 8 's morgens heb ik mijn ogen maar weer dicht gedaan, in de mist door de bergen rijden hoef ik niet te zien. Rond 8 uur waren we een paar bergen over en was het prachtig weer, strak blauwe lucht en heerlijke temperatuur.
Na een busrit van ongeveer 9 uur waren we in Lesotho en moesten we overstappen in kleine busjes omdat onze bus niet verder de berg op kan , wat je dan meemaakt, 2 uur in een busje met een snelheid van gemiddeld 25 km per uur over een grindweg, steeds verder de bergen in. Halverwege een stop om even de benen te strekken en alles wat je ziet is een uitgestrekt geel/grijs land met de 1 na de andere bergtop, met herders in traditionele kledij, ronde hutjes en mensen die alles per voet afleggen. Na 2 uur hobbelen, schudden en ooh's en aah's komen we eindelijk inde lodge aan en dat is natuurlijk weer prachtig.

Tot dit moment deelde ik een kamer met een reisgenote, maar zij wil toch liever alleen een kamer en waar dat kan regelt de reisleider dat. Dit betekent dat ik zonder extra kosten ook elke keer een eigen kamer heb en ik moet zeggen dat ik dat toch wel erg lekker vind. Al was het in lesotho wel een beetje spannend omdat ik en nog 2 anderen een kamer hadden boven op de berg. Dat betekende dat als ik bv vanuit het restaurant naar mijn kamer wilde ik eerst de berg op moest lopen, dat was zo hoog en steil dat we altijd halverwege moesten uitrusten. Maar de locatie maakte alles goed, spectaculair. omdat wij zo hoog zaten keken wij over de lodge heen en dat was prachtig. ik heb de foto met het uitzicht van mijn kamer op facebook gezet. Als we 's avonds na het avondeten in onze kamer terug kwamen, brandde de openhaard, hoe mooi kun je het hebben. Ik gooide dan altijd nog wat extra hout op het vuur zodat het een tijd warm bleef, want 's nachts was het daar nog aardig koud. Het spannende was dat er tussen 22.00 uur 's avonds en 08.00 uur 's morgens geen elektriciteit was, dus geen licht en ik kan je vertellen dat de Afrikaanse nachten pikdonker zijn, maar meestal was ik zo moe door alles wat ik had beleefd dat ik al in slaap was voor het licht uitviel.

Lesotho is een land waar je nog teruggaat in de tijd. Maar een paar mensen hebben een auto, meestal buitenlanders. Gaat het je goed dan heb je een paard of als het iets minder gaat een ezel. Het merendeel van de mensen loopt. Heb je boodschappen nodig dan kost je dat een dag lopen door een uitgestrekt droog dor landschap, berg op, berg af, de boodschappen op je hoofd. Ik heb daar een 3,5 uur durende rit op paard (pony) gemaakt en het zal me altijd bijblijven die mensen die maar lopen en lopen. Druk verkeer van lopende mensen, paarden, ezels in een prachtig decor. Ik merk nu ik dit schrijf, op een zo'n andere plek, hoe het mij heeft aangegrepen, wat een indrukwekkende ervaring en ik heb er al zoveel. Door middel van woorden kan ik jullie dit niet uitleggen, ik hoop dat jullie straks dmv de foto's een beetje een beeld krijgen.

Naast het ponyrijden ben ik ook nog een middag wezen abseilen, doodeng de eerste keer, maar wat gaaf is dat. Ik kan me goed voorstellen dat je daar verslaafd aan raakt. Enkele foto's heb ik op facebook gezet.

Na 3 nachten lesotho vertrokken we weer op dezelfde manier zoals we waren gekomen. Om 4 uur in het pikke donker opstaan, je wassen bij kaarslicht, met een zaklantaarn je laatste spulletjes bij elkaar zoeken en heel voorzichtig in het donker de berg aflopen. Op dat moment heb ik mooiste sterrenhemel ooit gezien, prachtige fonkelende sterren in een pikzwarte nacht.

Na 2uur hobbelen in de kleine busjes kwamen we weer op de plek aan waar onze bus stond en vertrokken we richting Graaf Reinet. het reizen in Afrika blijft bijzonder. Onderweg kom je allerlei beesten in het wild tegen, van apen, bokjes, een soort hele grote hamsters. Onderweg verveel je je eigenlijk nooit, al val ik ook wel vrij snel in slaap. Hoewel sommige reisdagen, vooral naar en van Lesotho, erg lang waren heb ik dat nooit als vervelend ervaren. De bus stopt altijd om de 2,5 a 3 uur en het landschap is zo divers, geen vervelend moment.

Bij Graaf reinet sliepen we op een schapenfokkerij in en heel klein plaatsje buiten Graaf Reinet. Het plaatjes was als een filmdecor, uitgestorven, warm en alles wat er langs kwam is een wagen met een ezel ervoor. Rij je nog op de hoofdweg staat er langs de kant van de weg een welkomsbord voor de schapenfarm, maar voor je daadwerkelijk bij de boerderij bent rij je nog een dikke twintig minuten over een landweggetje voor je bij de boerderij bent.Over oprijpad gesproken!
De stukken grond die de mensen hier hebben zijn enorm.

We zijn 1 dag naar Graaf reinet geweest, een gezellig klein stadje meteen heerlijke gebakwinkel (zie foto facebook)

Bij veel van de accommodatie waar we zaten moesten we er op letten om ramen en deuren goed te sluiten omdat anders de apen binnenkomen. Ik zit nu op een locatie waarbij je als je weggaat de gordijnen ook moet sluiten en geen eten in het zicht moeten hebben liggen omdat ze anders gewoon inbreken.
Het zal je toch gebeuren! Ook zijn hier slangen, erg giftige, maar gelukkig heb ik die nog niet gezien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Oktober 2013

weer thuis

08 Oktober 2013

lesotho en meer

28 September 2013

weer verder op reis

25 September 2013

swaziland

21 September 2013

een regenachtig zuid afrika
Hilly

Actief sinds 31 Okt. 2012
Verslag gelezen: 51
Totaal aantal bezoekers 2417

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: